Materializm dzieci i młodzieży

Prof. Anna Maria Zawadzka w rozmowie dla serwisu "Polityka" przedstawiła wyniki amerykańskich badaczy na temat materializmu dzieci i młodzieży.
Wyniki pokazują, że większość nastolatków jest materialistyczna, uważa, że to dzięki bogactwu można osiągnąć szczęście.
Jaka jest lekcja dla nas, rodziców? Dzieci czerpią wzorce od nas – to, jak zarządzamy pieniędzmi, jakie decyzje finansowe podejmujemy i jakie wartości przekazujemy, kształtuje ich przyszłe postawy. Warto więc zastanowić się:
➡️Czy nasze działania pokazują, że „mieć” jest ważniejsze niż „być”?
➡️Jak często rozmawiamy z dziećmi o tym, co naprawdę daje szczęście?
 
"Materializm polega na tym, że sukces finansowy, popularność i wygląd przedkłada się nad cele niematerialne, takie jak samoakceptacja, głębokie relacje czy działanie na rzecz innych" - mówi prof. Anna Maria Zawadzka z Uniwersytetu Gdańskiego. Z badań wynika, że dzieci z rodzin o wysokiej sytuacji socjoekonomicznej oraz te silniej narażone na wpływ mediów, są bardziej materialistyczne. Co więcej, to rodzice - zarówno ich podejście do pieniędzy, jak i przykład, który dają - mają kluczowy wpływ na kształtowanie wartości, wg których będzie żyć dziecko. 

W jaki sposób materializm wpływa jeszcze na dzieci i młodzież?

- Obniża poziom szczęścia i dobrostanu.

- Prowadzi do problemów emocjonalnych takich jak niepokój, niska samoocena czy zaburzenia zachowania. 

- Promuje ryzykowne zachowania, takie jak nadmierne spożywanie alkoholu czy narkotyków. 

Większość nastolatków uważa, że to dzięki posiadaniu bogactwa można osiągnąć szczęście; pragnie posiadać dużo pieniędzy, by móc kupować dużo rzeczy, i chce mieć taki zawód, który pozwala dobrze zarabiać, by móc czerpać z życia. 

Jeśli chodzi o pracę, dziś młodzi ludzie szukają przede wszystkim takiej, w której będą dobrze zarabiać. Nie chcą się jednak w nią angażować, ani na niej skupiać. Sama w sobie nie stanowi dla nich większej wartości. Ważne, by dawała komfort i dużo wolnego czasu. 

Co możeby zrobić jako rodzice, by nasze dzieci nie wyrastały na materialistycznych ludzi?:

1. Rozmawiajmy o wartościach niematerialnych - o relacjach, pasjach, pomocy innym. 

2. Pokazujmy dzieciom - przez swój przykład - stosowanie tych wartości w praktyce - i angażujmy dzieci w to praktykowanie.

3. Spędzajmy wspólnie jakościowy czas  także na rekreacji nie wymagającej dużych, materialnych nakładów - spacer w lesie, zabawa z wykorzystaniem przedmiotów codziennego użytku, wartościowe rozmowy itp. 

4. Ograniczmy wpływ mediów - kontrolujmy czas spędzony na telefonie, komputerze czy przed telewizorem. 

5. Dajmy dobry przyklad - jeśli my sami szukamy szczęścia w pieniądzach - i to widać po naszych decyzjach, rozmowach, codziennym skupieniu, fascynacjach - prawdopodobnie nasze dzieci będą robić to samo, kierując się naszą definicją szczęścia. 

Artykuł opracowany na podstawie wywiadu dla serwisu "Polityka". 

Nasi partnerzy
Kraus
Logo 1
Logo 2
Logo 3
Logo 4
Logo 5